Home >> Ervaringsgericht onderwijs >> Roosteren
Zoek en vind uw onderwijsaanbieder bij u in de buurt of in een bepaalde regio

SBO HET MOZAIEK

Valkstraat 2
6135 GC, SITTARD
Telefoon: 046-4518060
meer info >>
10.9Km

SBO HET MOZAIEK

Valkstraat 2
6135 GC, SITTARD
Telefoon: 046-4518060
meer info >>
10.9Km

NIEKEE ROERMOND

Oranjelaan 300
6043 GL, ROERMOND
Telefoon: 0475-345800
meer info >>
13.3Km

CBS WILLEM DE ZWIJGER

Minister Beversstraat 7
6042 BL, ROERMOND
Telefoon: 0475-315665
meer info >>
13.3Km

JOANNESSCHOOL

St. Barbaraplein 2a
6005 SR, WEERT
Telefoon: 0495-561657
meer info >>
16.4Km


Ervaringsgericht onderwijs informatie

Ervaringsgericht Onderwijs (E.G.O.) richt zich op het welbevinden en de betrokkenheid van leerlingen. Kinderen die met veel plezier naar school gaan en vaak betrokken werken, maken een goede ontwikkeling door.

Uitgangspunten

ErvaringsGericht Onderwijs is meer dan een onderwijstheorie. Waar sommige scholen vooral uitgaan van vooraf vastgestelde onderwijsprogramma's of van producten (testgegevens, zoals de Cito-toets), richt het E.G.O. zich op het proces dat zich afspeelt in kinderen, in de groep. Natuurlijk gaat het om het "resultaat". Maar zich goed ontwikkelende kinderen merken tijdens de activiteit zelf al dat ze met zinvolle dingen bezig zijn.

Betrokkenheidsverhogende factoren
Door de gehele basisschool wordt met aandacht voor 5 betrokkenheidsverhogende factoren gewerkt:

  • Sfeer en relatie (Het is van belang dat kinderen zich veilig en geaccepteerd voelen)
  • Aanpassing aan het niveau (Kinderen moeten de uitdaging voor activiteiten voelen.)
  • Werkelijkheidsnabijheid (Activiteiten die raken aan de leef- en beleefwereld van de kinderen worden als zinvol ervaren.)
  • Activiteit (Kinderen kunnen niet lang luisteren. Er moet van alles te doen zijn. Rust en activiteit hoeven elkaar niet in de weg te staan!)
  • Vrij initiatief (Het gaat erom dat kinderen hun ontwikkelingspotentieel aanspreken. Daarvoor moeten ze eigen keuzemogelijkheden krijgen.)

Welbevinden en betrokkeneheid

Het E.G.O. richt zich op de "ervaringsstroom" van mensen. Dat betekent op het totaal van mogelijkheden. Er wordt rekening gehouden met alle relevante factoren die leerkrachten in kaart kunnen brengen: karakter, ontwikkeling, thuissituatie, relaties, leervermogen etc. Leerkrachten binnen het E.G.O. zijn, met andere woorden, gericht op wat er zich in de ander afspeelt.

Dat is zichtbaar in Welbevinden ('hoe maakt iemand het') en Betrokkenheid ('hoe doet iemand het'). Een schoolteam traint zich regelmatig in het kijken vanuit die factoren. Ze moeten aan kinderen kunnen zien en horen of er sprake is van echte ontwikkeling. We hebben allemaal veel dingen geleerd, die we ons niet meer (precies) kunnen herinneren. Maar dat wat met echte betrokkenheid wordt geleerd, wordt niet vergeten. Dat zijn fundamentele ervaringen.